Як одягнутися на співбесіду
Пам'ятайте, що зустрічають по одягу, тому заздалегідь перегляньте свій гардероб і вирішіть, в чому ви з'явитеся перед людиною, від якої залежить, чи отримаєте ви роботу. У цьому вам допоможе інформація про фірму і про ту вакансію, яку ви будете обговорювати на співбесіді. Не намагайтеся приголомшити рекрутера розкішним костюмом або яким-небудь фірмовим туалетом, адже заздалегідь невідомо, що за людина буде сидіти перед вами і чи сподобається їй розмовляти з гламурною штучкою або піжоном. Але і в іншу крайність не впадайте: не одягайте сирітське плаття, в якому ви будете виглядати безлико. Пам'ятайте: тут чекають не примадонну і не черницю, а людину, здатну добре впоратися з певною роботою, кваліфіковану та успішну в минулому. Особливо, якщо ви прийшли на співбесіду на керівну посаду.
Жести на співбесіді
Психологи стверджують, що 55% впливу на враження про співрозмовника надають саме міміка і жести, 38% – парамова (інтонація, зітхання, паузи) і тільки 7% впливу припадає на мовлення, тому дуже важливо стежити за власними жестами.
Прийшовши на співбесіду трохи раніше призначеного часу, не починайте метушливо діставати свої папери і переглядати їх (все має бути підготовлене і переглянуте заздалегідь), просто сядьте і в очікуванні перегляньте кілька журналів, які зазвичай лежать в прийомних: це дасть вам можливість віддихатися, заспокоїтися і підготуватися до перших хвилинах зустрічі, які зазвичай бувають самими важливими і критичними. Якщо вас вже чекають, увійдіть в кабінет так, ніби для вас це звична справа: не стукайте, не заглядайте з боязким: «Можна? ..» Тисніть руку міцно і впевнено, не питайте, куди можна присісти: якщо вам не запропонували сісти на конкретне місце, сядьте, де вам самому буде зручно (не ближче 1,5 м від співрозмовника, щоб не порушувати його особистий простір), але уникайте м'яких крісел і диванів, з яких важко вибратися після закінчення розмови.
Постарайтеся, щоб ваша поза, як і ваша мова, виражала спокій, впевненість в собі і своїх професійних якостях, не будьте скуті і старайтеся виглядати природно. Крім того, з жестів вашого співрозмовника ви теж можете зчитувати інформацію: якщо, слухаючи вас, він киває, значить, він згоден з тим, що ви говорите, або хоче підбадьорити вас. Якщо подався вперед, до вас – це жест зацікавленості. Але якщо він торкається носа, підборіддя, збирає пушинки зі свого костюма, барабанить пальцями по столу або слухає вас, схрестивши руки на грудях або закинувши одну ногу на іншу – це погані знаки, що свідчать про байдужність інтерв'юера або його неприязнь до вас.
Як відповідати на питання на співбесіді
Ваші відповіді на співбесіді повинні бути такими, щоб у інтерв'юера з'явився до вас щира зацікавленість. Не давайте йому вести допит, як це робить слідчий. Наприклад, якщо ви проходите співбесіду на роботу менеджера, у відповідь на прохання розповісти про себе не починайте нудний переказ своєї біографії. Підготуйте змістовну, лаконічну фразу, яка оживить ваше спілкування і переведе в правильне русло співбесіду. Приклад: «Я – досвідчений менеджер, що приніс фірмі, на якій працював, дохід у ...» Таким чином, ви повернете розмову до професійної тематики і викличете зацікавленість роботодавця. Ніколи не говоріть погано про колишніх роботодавців і колег, причину звільнення з попереднього місця пояснюйте відсутністю перспективи кар'єрного росту, непідходящою вам специфікою, незручністю добиратися до офісу – чим завгодно, але не критикуйте ні попереднє начальство, ні товаришів по службі, навіть якщо через них вам довелося піти з хорошого місця.
Що говорити про себе на співбесіді
На питання про ваші недоліки відповідь може бути приблизно такою: «У мене, звісно, є недоліки, але вони не ніяк не впливають на професійні якості». Якщо вас попросять розповісти про ваші успіхи, робіть це впевнено і ретельно, але безпристрасно і в нейтральних виразах, щоб це не виглядало вихвалянням. Якщо вас запитають про те, чи були у вас провали у професійній діяльності і як ви виходили з положення, майте на увазі, що інтерв'юера цікавить друга частина питання. Провали бувають у всіх, тому про них говоріть у загальних рисах, а от про те, як ви виправили ситуацію – детальніше, будь ласка, адже зараз ви себе продаєте. На питання про особисте життя потрібно доброзичливо і чітко відповісти, що з нею у вас все в порядку, і робота ніколи не заважала вашому особистому життю, так само як і навпаки. Якщо вас запитають: «Чому ви вважаєте, що ми повинні взяти на цю посаду саме вас?» – відповідайте, дивлячись в очі, що абсолютно упевнені, що впораєтеся з поставленим завданням, що у вас для цього достатньо досвіду, і це підтверджують ваше резюме та рекомендації.
Що робити, якщо не дзвонять
Зазвичай в кінці співбесіди стейкхолдер обіцяє передзвонити. Іноді навіть повідомляє приблизний період часу, протягом якого ви можете очікувати дзвінка про те, що ви прийняті на роботу. Або про те, що «на жаль...», але дзвінки з відмовою бувають нечасто – чомусь сумну звістку ніхто не любить доносити до адресата.
Коли проходить вказаний на співбесіді проміжок часу, а дзвінка все немає, зателефонуйте самі, не довіряйте обов'язковості менеджерів, адже це вам потрібна робота. Якщо вас попросять передзвонити пізніше, передзвоніть, в цьому немає нічого принизливого. 46% наймачів вважає, що така активність тільки підкреслить вашу зацікавленість у роботі. Крім того, могла трапитися прикра помилка: загублений ваш номер або він неправильно записаний. Може, трапився якийсь форс-мажор, наприклад, відповідальний за ваше працевлаштування вирушив у несподіване відрядження. Зрештою, що ви втрачаєте від того, що самі зателефонуєте, навіть якщо доведеться почути по телефону відмову? Зате буде ясність і визначеність, що дозволить вам, не витрачаючи часу на марне очікування, активно продовжувати пошуки роботи.